Kevés pénz, kevés ellenőrzés

Kifejezetten szembement a HVG "kormányprogramjával" az eltelt esztendőben a kabinet. Az unió korábbi országértékeléseivel összhangban elsősorban azt javasoltuk: erősítse a kormány a zöld hatóságokat, hogy hatékonyabban ellenőrizhessenek.

Ehhez képest az előző ciklusból "megörökölt", a nemrég leköszönt Persányi Miklós az elsők között teljesítette a tárcájára rótt létszámcsökkentési penzumot: a minisztérium apparátusát 9,7, a tizenkét felügyelőség állományát 12, a nemzeti parkok dolgozóinak számát 13 százalékkal apasztotta, két felügyelőséget megszüntetett - kvázi ügyfélszolgálatként működő kirendeltségekké fokozott le -, az Őrségi Nemzeti Park Igazgatóságot pedig felszámolta. A természetvédelem más területen is vereséget szenvedett: nem sikerült elérni, hogy a nyereségérdekelt állami erdészetek tulajdonosi jogait az ÁPV Zrt. helyett a zöld tárca gyakorolja.

Jóllehet a Németországból származó szemétbálák illegális behozatalának erősebb hivatal sem állhatta volna útját, a hatóságok megcsonkításának, a nem rövidülő ügyintézési határidőknek üzenetértékük van. A környezetügy háttérbe szorulását nem ellensúlyozza az a miniszteriális sikerpropaganda, miszerint az uniós támogatásoknak köszönhetően "soha ennyi pénz nem állt rendelkezésre" környezetvédelemre.

Ugyancsak a HVG javaslatával szöges ellentétben tovább lassult a Tisza árvizeinek kockázatát csökkentő, a táji adottságokat figyelembe vevő gazdálkodási formákat elősegítő Vásárhelyi-terv megvalósítása.

Nehéz megítélni, hogy a minisztercsere után változik-e a kormány környezetpolitikája. Fodor Gábor mindenesetre azzal az igénnyel lépett ki a közvélemény elé, hogy ezentúl a kormányzati döntésekben rendszeresen jelen lesznek a környezetvédelmi szempontok. A közlekedéspolitikai döntésekben azonban semmi jel nem utal efféle hangsúlyváltozásra, épp ellenkezőleg. A tömegközlekedési tarifák inflációt meghaladó tavalyi növelése után idén májustól a vasúti jegyek ára négyszer akkora mértékben - átlagosan 17 százalékkal - nőtt, mint a távolsági buszoké, ráadásul az elővárosi vonalakon még drasztikusabb volt a vasúti drágulás. Így aligha szállnak át gépkocsiról a tömegközlekedésre a legnagyobb környezeti terhelést okozó napi autós ingázók, pedig a HVG programja szerint is reális alternatívát kellene kínálni nekik. Átgondolatlan a jövőre bevezetendő elektronikus útdíj is, félő, hogy hatására a mellékutakra terelődik a forgalom, s így megnő a légszennyezés és a lakosságot terhelő zaj.

Az új miniszter a HVG javaslatával összhangban sürgeti a nemzeti klímastratégia megalkotását, s elődjéhez hasonlóan - aki ez ügyben még a kormányfővel is szembeszállt - kiáll a megújuló energiaforrások részesedésének az unió által elvárt mértékű növelése mellett.

Forrás: HVG
Hivatkozás: http://hvg.hu/hvgfriss/2007.21/200721HVGFriss177.aspx
Dátum: 2007 június 08. 17:19

Vissza az előző oldalra

Kezdőoldal E-mail elküldése Oldaltérkép Webshark