Mi segítené a papírpazarlás megszüntetését és az újrapapírok elterjedését?

Az elmúlt években az ipari és kereskedelmi papírhulladék begyűjtése és az újrahasznosított csomagolóanyagok gyártása terén értünk el eredményeket, ám a lakossági szelektív gyűjtés továbbra is gyerekcipőben jár. Még rosszabb a helyzet a háztartási és irodai újrapapírok gyártása és használata terén.

Az újrahasznosított hulladékból készült termékek hazai fogyasztói forgalma minimális. Ennek legfőbb oka a primer erőforrások relatív olcsóságában keresendő. A hulladék anyagok visszagyűjtése, válogatása, tisztítása, újrahasznosítása sokkal nagyobb munkaigényességű, mint az elsődleges nyersanyagok felhasználásával elvégzett gyártási tevékenység. Ebből az következik, hogy az újrahasznosított hulladékokból készített termékek ára magasabb, ezt pedig a fogyasztó nem hajlandó megfizetni. Kétség sem fér hozzá, hogy ha az árak reálisan tükröznék a tényleges költségeket - beleértve a környezetszennyezésből adódó gazdasági terheket is - akkor az újrahasznosított termékeknek (így az újrapapírnak is) sokkal olcsóbbnak kellene lenniük, mint az elsődleges nyersanyagokból gyártott áruknak

A környezetpolitikai intézkedések az elmúlt 16 év alatt nem voltak képesek csökkenteni a papírhulladékok termelését, papírfogyasztási szokásaink továbbra is pazarlóak. A kéretlen reklámküldemények komoly terheket rónak a környezetre, mivel a reklámhordozó papírokra kivetett termékdíj nem mérsékli a kibocsátást, és a beszedett termékdíj összege sajnálatosan alacsony (2004-ben kb. 780 millió Ft, 2005-ben kb. 1,4 milliárd Ft). Az újrapapír termékek piaci részesedése alacsony, ismertségük nem kielégítő, a kereslet irántuk alacsony.

Forrás: HUMUSZ
Hivatkozás: http://www.humusz.hu
Dátum: 2007 március 03. 13:08

Vissza az előző oldalra

Kezdőoldal E-mail elküldése Oldaltérkép Webshark